torsdag 15. november 2012

HAVREKJEKS

Ny kokebok og nye oppskrifter! Fikk en fin kokebok til bryllupet vårt i fjor. Den heter så enkelt som "ET på kjøkkenet i Rogaland". Boken inneholder mange gamle oppskrifter på blant annet middager, kaker og desserter. Fant ut at jeg måtte ta den i bruk så i dag har jeg prøvd meg på "havrekjeks fra Suldal".
Her er det du trenger:
 250 g hvetemel
250 g smør
250 g lettkokte havregryn
2,5 ts bakepulver
3 egg
250 g sukker
Smelt smøret og hell det over havregryna. Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland mel og bakepulver. Bland alt sammen i èn bolle, og avkjøl i minst 2 timer (helst over natten), for å få en bedre deig å jobbe med. Fordel deigen med skje i små porsjoner (en spiseskje = en kjeks) på en stekeplate med bakepapir.
Stekes på 190*til kjeksene er gulbrune og sprø.
Avkjøl på rist før du serverer til kaffen, pakker med deg i tursekken eller legger dem i en tett boks til lagring!
Gode ble de! Kos dere!

2 kommentarer:

Setter stor pris på kommentarer fra dere lesere <3
Jeg svarer så raskt jeg kan dersom du lurer på noe..